Logo
Hétköznapi Hősök Ifjúsági Egyesület

ConTest szerepjáték-fejlesztő verseny

Figyelem! Új ablakban nyissa meg. PDFNyomtatásE-mail

Írta: Éberen Őrködő

Az elmúlt években szinte hagyománnyá nőtte ki magát a rövid határidős szerepjáték-fejlesztői verseny, mely keretében az rpg.hu arra fogékony fórumozói évek óta kis terjedelmű, meghatározott témák köré épülő játékokkal ünnepelték a naptári év végét.

A múltban ennek felépítése a flashmobok egyszerűségét és hatékonyságát imitálta: néhány hasonló érdeklődési körű ember villámgyorsasággal összedobott egy-egy kis játékot, majd szinte ugyanilyen sebességgel hagyta el a tett színhelyét más érdekességek után kutatva. Idén ezt a tiszavirág életű, önmagunk szórakoztatására végzett tevékenységet felváltja valami hosszabb, komolyabb és igen, munkaigényesebb: a ConTest szerepjáték-fejlesztő verseny és összejövetel.

A ConTest verseny szakasza mától 2011. május 16-ig tart, tehát lényegesen nagyobb időtartamú a korábbi, jellemzően két hetestől egy hónaposig terjedő versenyeknél. Ennek legfőbb oka, hogy a verseny célja jelentősen különbözik a korábbiakétól - önmagunk szórakoztatása már csak része annak, nem a lényege. Nagyobb hangsúlyt kap az önképzés: a versenyzőknek nem egy többé-kevésbé játszható játékmagot kell létrehozniuk, hanem kipróbált játékot, amely alkalmas arra, hogy nyomtatott formában is megjelenhessen, és minősége okán másoknak is érdemes kipróbálni.
Ezáltal a szerepjáték-fejlesztés összes létező elemében tapasztalatot szerezhetnek.

Kis kitérővel röviden összefoglalom a másik szakasz, az összejövetel lényegét, mielőtt visszatérnék a verseny részletezéséhez: jövőre, a nyár derekán összejövünk majd, hogy kipróbáljuk az elkészült játékokat, megszaglásszuk a könyvek friss nyomdaszagát, beszélgessünk egyet a készítőkkel és - mivel egy verseny lezárásáról van szó - kihirdessük a győztest.

Visszatérve a versenyre: ez öt szakaszra bontható. Ha valaki hivatalos résztvevő akar maradni, mind az öt szakaszban tartania kell a határidőt. Ez nem lesz teljesíthetetlen feladat, mivel a teljes játékot csak az utolsó szakasz végén szükséges beküldeni, a többi szakasz határidejére általában csak néhány kérdés megválaszolásával kell elkészülni.
A verseny tehát a következő szakaszokból áll:
Előjelentkezés: A versenyzők feladata inspirációk beküldése, amelyek később a játékok témájául szolgálhatnak. Ez a szakasz mostantól a munka ünnepének befejeztéig (május 1. éjfél) tart.
Jelentkezés: A játék koncepcióját kell kidolgozni. Ez a szakasz gyakorlatilag a korábbi fejlesztői versenyeknek felel meg, hossza is hasonló azokhoz. Április 1-n vagy 10 előjelentkező összegyűlésének másnapján kezdődik a szakasz (ha ez utóbbi korábban következne be), és május 16-n éjfélkor ér véget.
Magántesztek: A fejlesztők saját csapatukkal tesztelik a játékukat, és a szakasz végére kikristályosodik, hogy milyen alrendszereket, milyen setting-részleteket használnak majd. Május 17-től augusztus 15-ig tarthat a munka.
Belső tesztek: Megkezdődik az önkéntesek bevonása a játék tesztelésébe, a szakasz végére minden szabály elnyeri végső formáját. Ez a szakasz november 15. 0:00-kor ér véget.
Külső tesztek: A könyv elkészül digitális formában. Ez a leghosszabb szakasz, 5 hónapjuk van a versenyzőknek a munkára, és csak 2011. április 17-n éjfélig kell végleg elkészülniük.

A mostani szakasz tehát az előjelentkezés, amely május elsejéig tart. Ez egy különleges időszak, amely átfedésben van a következő, jelentkezési fázissal, és valójában még nem a játékkészítési folyamat része: mindössze témákat gyűjtünk a későbbi fejlesztéshez. A jelentkezési fázis április elsején, vagy - ha ez korábban bekövetkezik - 10 előjelentkezés összegyűlésének másnapján kezdődik, méghozzá az előjelentkezők által megadott inspirációk publikálásával. Ezzel viszont a jelenlegi szakasz nem ér véget, továbbra is lehet, sőt szükséges is lesz majd előjelentkezni a verseny résztvevőjévé váláshoz.

Minden szakasz elején egy cikkben foglalom majd össze, hogy mi várható el a versenyzőktől, mivel érdemes a szakasz során elkészülni, és úgy általában mire miért van szükség. Az aktuális, előjelentkezési szakaszról szóló leírás a cikk végén található.

A verseny vége és az összejövetel közötti szakaszt használhatják fel a versenyzők a kész könyv kinyomtatására. Az összejövetelen mindenkinek legalább két példánnyal kell megjelennie a játékából, amelyek közül az egyiket megtarthatja, a másikat pedig a nyertes viszi haza. (Természetesen egyéb díjak felajánlását a dobogó bármely helyezettje számára nagyon szívesen veszünk.) Ez természetesen pénzbe kerül, ezért az anyagiakban szeretnénk segíteni azoknak, akik elég elhivatottságot éreznek egy ilyen versenyben való részvételre: a két példány árát BePével közösen 10.000 Ft értékig álljuk. (Hogy biztosan értsük egymást: ha például 5 példányt készíttettél 20.000 Ft-ból, akkor 8.000 Ft-ot, ha pedig 2 példányt 18.000 Ft-ból, akkor a maximális értéket, 10.000 Ft-ot fizetünk neked az összejövetelen.)

A kiadási jogokról
A verseny során egyszer sem kérjük majd tőled, hogy játékodat tedd közzé.
Az utolsó szakasz végén kérjük majd a teljes könyvet digitális formában, ez két célt szolgál:
- ellenőrizni tudjuk, hogy nem dolgoztál a határidőn túl a könyvön, ezzel fenntartva a verseny tisztaságát
- a könyv 5%-át (de minimum 10 oldalt) közzétesszük az rpg.hu-n, hogy a szerepjátékos közösség is megtekinthesse.
Tehát a teljes mű kiadásának minden joga nálad marad, amivel reményeink szerint élni is fogsz, amint játékod eléri a megfelelő minőséget.

A részvétel feltételei
A versenyre történő nevezés az első szakasz határidején belül a szervezőnek elküldött válaszokkal történik.
A versenyre nem készítők, hanem játékok neveznek, amelynek következménye:
- egy készítő több játékot is nevezhet, illetve egy játékot többen is készíthetnek,
- a készítőkkel kapcsolatban nincsenek részvételi feltételek.
A versenyt csak olyan nevezés nyerheti meg, amely az összes szakaszban részt vett, és amelynek készítői a szakaszokhoz tartozó válaszokat és dokumentumokat a megfelelő szakasz határidején belül e-mailen vagy privát üzenetben elküldték a szervező számára. A szervező a jelentkezés elfogadásáról válaszában értesíti a nevezés beküldőjét.

A játékokhoz kapcsolódó mindenféle jog a készítők kezében marad. A szakaszok végén megkapott dokumentumok elektronikus publikálására a készítők a dokumentum elküldésével automatikusan engedélyt adnak.
A szervező a rendezvényből és a versenyből profitot nem szerez. Belépődíj szedése esetén a fennmaradó pénzösszeget későbbi verseny(ek) szervezésére fordítja.

A versenyre nevezhető játékokra vonatkozó szabályok:
1) A játéknak szerepjátéknak kell lennie. (Előzetesen: A verseny során szerepjátéknak tekinthető minden olyan játék, amelyről készítője ezt állítja.)
2) A játék nem lehet korábban már publikált, nem a verseny során létrehozott szerepjáték.
3) A játékot és a szakaszok végén beküldött dokumentumokat magyar nyelven kell beküldeni.
4) A játékot a ConTest összejövetelen két példányban könyv formájában, a szakaszvégi dokumentumokat txt, rtf, doc vagy pdf elektronikus formátumban vagy az elküldött levél szövegtörzsében kell elérhetővé tenni. (Minden esetben kérhető a szervező segítsége. A könyvből minimum két példányra van szükség, amiből egyet a fődíj nyertese kap. A szervezők maximálisan 10.000 Ft költséget állnak e két példány árából.)
5) Ha a játék különleges darabokat - általánosan elterjedttől eltérő oldalú kockát, francia- vagy magyar kártyán kívül bármilyen kártyát, saját táblát stb. - használ, azt (a szervező segítségével) a ConTest összejövetelen elérhetővé kell tenni a megjelentek számára.
6) A játékkal kapcsolatban felmerülő etikai problémák a verseny bármely szakasza során kizáró oknak tekinthetőek. A kizárásról a szervezők értesítik a versenyzőt. (Etikai problémák például: korábban publikált játék nevezése, mások szerzői jogával való visszaélés, a verseny komolyságát bojkottálni szándékozó nevezés.)

Hogyan kell tehát jelentkezni?
Jelentkezni e-mailben (quipper kukac gmail.com) vagy privát üzenetben ( http://tinyurl.com/quipperu2u ) lehet, az előjelentkezési szakasz kérdéseinek megválaszolásával:
a) Mi a választott saját inspiráció? (Egy szó vagy kifejezés.)
b) Mi a két közösbe szánt inspiráció? (Két szó vagy kifejezés.)
Lejjebb kifejtem, hogy hogyan kell megválaszolnod ezeket. Megerősítésként kapsz majd tőlem egy kódot. A következő szakasz elején publikálni fogjuk az ahhoz a szakaszhoz tartozó kérdéseket, amelyek között rákérdezünk erre a kódra is, tehát lehetőleg ne veszítsd el a válaszként kapott üzenetet!

Előjelentkezés, az inspirációk összegyűjtése
Az előjelentkezés eléggé egyszerű szakasz, amely során még nem is a játékokkal foglalkozunk. De egyáltalán mik ezek az inspirációk? Miért van rájuk szükség, és hogyan határozzuk meg őket?

Az inspiráció egy szó vagy kifejezés, amely központi témája lehet egy szerepjátéknak. Három ilyet kell megadnod, az egyik saját, a másik kettő pedig közös. A játék témájaként három inspirációt kell majd választani: a saját inspirációt, valaki más saját inspirációját, illetve egyet a közös listáról. A saját inspiráció tehát témája kell legyen a játékodnak, a két közös pedig másoknak jelenthet majd alapanyagot, de te nem használhatod fel.

Hogy miért jó ez, arra több válasz is létezik. Egyrészt valamilyen szinten biztosítja, hogy a verseny tiszta legyen, valóban ugyanazon időtartam során készüljenek a játékok. Másrészt pedig olyan irányokba terelheti a készítőket, amelyekre maguktól nem is gondolnának, ezáltal színesítve a kínálatot.

Azt tanácsolom, hogy a saját inspiráció a kombinálhatóság érdekében legyen kellőképpen megengedő, de ne essünk túlzásba, mert például az a szó, hogy "fantasy" nem elég specifikus, hogy beindítsa a fantáziánkat. A közös inspirációk egyike szintén legyen ilyesmi, de olyan témában, amiben játékosként ugyan szívesen részt vennél, de fejlesztőként most nem akarsz belebonyolódni! A másik közös inspirációval pedig merj kísérletezni, bökj oda akár egy véletlenszerű szót, hátha valaki felhasználja, és valóban egyedi játékot készít belőle! Példa: saját inspirációként "természeti népek", közösbe pedig "Egyiptom", "séf".

Minél gyorsabban elkülditek az inspirációkat, annál jobb! Tíz versenyző összegyűlése után ugyanis publikálom az inspirációkat, és el lehet kezdeni gondolkodni a játékon. Tehát minél gyorsabban gyűlik össze a kellő számú vállalkozó kedvű fejlesztő, annál több idő marad a következő szakaszra.

Természetesen mindentől függetlenül május 1-ig lehet előjelentkezni, a jelentkezési szakasz megkezdése után jelentkezők inspirációit pedig a megérkezésük másnapján nyilvánosságra hozom.

Ha valami nem világos, várom kérdéseidet a cikk utáni kommentekben, vagy a verseny saját fórumán.

Jó szórakozást, és eredményes versenyt kívánok mindenkinek!


/Ui: Szervezőként a teljes versenyfolyamatban részt fogok majd venni játékommal, a nevezésekre vonatkozó összes szabály betartásával. (Tehát inspirációt fogok beküldeni, tartom a szakaszok határidejét, és az összejövetelen is részt veszek majd könyvem két példányával.) Ettől függetlenül a játékom helyezést nem érhet el, és díjat nem nyerhet. - QuippeR/

 

Fent

Keresés

Véletlen kép a galériából

Druida
Image Detail Image Download
Fent